Tylko między 2018 a 2020 r. polski e-commerce urósł aż o 35 procent (jeśli pod uwagę brać wartość internetowej sprzedaży dóbr). Prognozy na kolejne lata to minimum 10-procentowe wzrosty rok do roku. Nie ma więc cienia wątpliwości: e-handel przejmuje najważniejsze grupy klientów. Jak w tym kontekście – patrząc z perspektywy sklepu internetowego – skusić konsumenta, by zrobił zakupy na konkretnej platformie handlowej, a nie konkurencyjnej?
Według danych firmy doradczej PwC, w 2026 r. wartość ze sprzedaży towarów w Polsce wynosić będzie 162 mln zł. Dwucyfrowa dynamika wzrostu nie dziwi już analityków; jest traktowana jako polski standard i dowód na to, że Polska na dobre zmienia swoje przyzwyczajenia zakupowe. Przyjmując – za firmą analityczna Gemius – że w kraju jest ok. 29 aktywnych internautów, warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Aż 73 proc. z nich robi – i robić będzie – regularne zakupy w sieci. To o nich toczy się dziś bój e-sprzedawców.
Co wpływa za wybór konkretnego e-sklepu?
Zastanawiając się, jakie czynniki decydują o tym, że potencjalny kupujący wybiera daną platformę handlową, naturalnym skojarzeniem jest cena. Ona to podstawowy z parametrów, które wpływają na ruchy zakupowe użytkowników. Jak pokazują badania PwC opublikowane w marcu 2021 r., to podstawowy czynnik dla aż 68 proc. kupujących.
Tu jednak warto zauważyć, że pod określeniem „cena” nie należy postrzegać wyłącznie samego towaru. Klienci coraz bardziej oczekują precyzyjnego wyliczenia, ile kosztować będzie dany produkt wraz z dostawą. Stąd tak ważna jest optymalizacja wydatków planowanych przez sklepy internetowe na logistykę. W sytuacji, gdy grupa kurierów realizujących dostawy w Polsce jest dość ograniczona – klienci wybierają głównie UPS, DHL czy InPost oraz Pocztę – cena dostawy odgrywa bardzo dużą rolę.
Renoma sprzedawcy ma znaczenie
Nie można jednak czynników ograniczać wyłącznie do kwestii samej ceny. Aż 43 proc. osób wskazujących na swoje preferencje w badaniu PwC podaje, że ważna jest dla nich ocena sprzedawcy przez innych kupujących. Istotne jest więc budowanie swoistej marki w sieci – podnoszenia własnej wiarygodności wobec klientów, którzy nie mieli jeszcze okazji skorzystać z oferty.
Standardowo ważne są także wszelkie zabiegi mające na celu przedstawienie produktu. Dla ok. 40 proc. badanych kluczowe okazują się bowiem kompleksowość informacji o produkcie oraz szerokość asortymentu – jego dostępność natychmiast po zakupie elektronicznym.
Usługi kurierskie a preferencje kupujących
Jak zauważają analitycy platformy kurierskiej KurJerzy.pl, rośnie znaczenie jakości usługi dostawczej. Jest ona postrzegana jako ważna, integralna część zakupów. Innymi słowy: klient jest w stanie zapłacić więcej, ale pod warunkiem, że pójdzie za tym pewność doręczenia towaru na czas i według jego założeń. 37 proc. badanych podkreśla, że dla nich ważny jest gwarantowany termin dostawy i szybkość realizacji zamówienia. Podobna grupa, 31 proc. podkreśla, że docenia możliwość odbioru towaru w dogodnej dla siebie lokalizacji – stąd rośnie niezmiennie popularność automatów paczkowych. Z kolei 24 proc. osób, których zachowania zakupowe analizowano w PwC wskazało, że za istotną opcję uznają możliwość wyboru wśród dużej liczby oferowanych opcji dostawy. Idzie to w parze z możliwością odbioru paczki poza godzinami pracy.
Jak widać, w przypadku rosnącej konkurencji przyciągnięcie klienta opierać musi się nie tylko wyłącznie na samej cenie. One niezmiennie pozostają kluczowym czynnikiem determinującym zachowanie konsumenta. Coraz bardziej rośnie jednak znaczenie sprawności dostawy kurierskiej oraz swoboda konsumenta podczas ścieżki zakupowej.
Pytania?
Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!
Komentuj Nasze forum Napisz do nas