data Excel

Na pierwszy rzut oka daty wpisane w komórkach arkusza kalkulacyjnego mogą wyglądać na poprawne. No właśnie czasami tylko na takie wyglądają. Co się dzieje jeśli data nie jest prawidłowa? Nie działają filtry, obliczenia na datach czy też funkcje je wykorzystujące. Nieprawidłowości wynikają z błędów użytkownika i mają związek z typem danych przechowywanych w komórkach. Trzeba pamiętać, że w Excelu daty i godziny są traktowane jak liczby (standardowo liczbie 1 odpowiada data 1 stycznia 1900 roku). Zatem na co zwrócić uwagę i jak rozpoznać zestawienie z błędnie wpisanymi datami? O tym w dzisiejszym artykule. Skorzystaj z naszej krótkiej instrukcji krok po kroku. Zaczynamy!

Zrzuty ekranu w tym artykule zostały wykonane w programie Excel dla Office 365. Jeżeli masz inną wersję programu, wygląd może się nieco różnić ale nie martw się funkcje pozostają takie same.

SPOSÓB I

Najprostszym sposobem sprawdzenia czy wpisane w arkuszu kalkulacyjnym daty są poprawne, jest zmiana formatu ich zapisu. W tym celu zaznaczamy obszar z danymi, klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej i z rozwijanej listy menu wybieramy opcję „Formatuj komórki”. Otworzy się okno dialogowe. W zakładce „Liczby” przechodzimy do kategorii „Data” a następnie w obszarze „Typ” wybieramy inny format daty niż ten którym mamy podany w naszym zestawieniu. W polu „Przykład” zobaczymy podgląd wybranego formatowania. Zatwierdzamy klikając na przycisk „OK”.

Kolumny z danymi na które podziałało wybrane przez nas formatowanie zawierają poprawnie zapisane daty. Natomiast daty, które zachowały swój pierwotny kształt to te nieprawidłowe. Należy te daty poprawić ponieważ w przeciwnym razie nie będziemy mogli wykonywać na nich żadnych obliczeń.

SPOSÓB II

Możemy także skorzystać z funkcji CZY.LICZBA. Tak jak już wcześniej wspominaliśmy, daty dla Excela to liczby więc funkcja ta zwróci wartość logiczną „PRAWDA” jeśli odwołuje się ona właśnie do liczby. W innym przypadku będzie to „FAŁSZ”. Sprawdźmy. Klikamy kursorem myszy w arkuszu kalkulacyjnym w to miejsce, w którym chcemy uzyskać wynik (w naszym, przypadku będą to kolumny F, H, J). Wpisujemy formułę zaczynając od znaku równości a następnie otwieramy nawias i wprowadzamy argument (zaznaczamy komórkę z datą). Zatwierdzamy przyciskiem „Enter”. Uzupełniamy pozostałe komórki tabeli, chwytając za prawy, dolny róg uchwytu wypełnienia i przeciągamy w dół (przy pomocy myszy komputerowej). Gotowe!

Aby potwierdzić poprawność naszych obliczeń, zmieńmy format daty na „Ogólny”. Wówczas w miejscu dat (jeśli oczywiście są poprawnie zapisane) pojawią się liczby. W przypadku błędnie zapisanych dat zmiany nie wystąpią. W polu „Przykład” zobaczymy podgląd wybranego formatowania.

Jeśli zastanawiasz się dlaczego wyświetlają się takie liczby a nie inne to już spieszymy z odpowiedzią. Kalendarz w Excelu zaczyna się od daty 1900-01-01. Jeśli dla niej zmienimy formatowanie na „Ogólne” to otrzymamy wynik 1. Data 1900-01-02 to wynik 2 i tak dalej i tak dalej. Dlatego liczby otrzymane w naszym przykładzie oznaczają kolejne dni licząc od 1 stycznia 1900 roku.

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments