Marketing internetowy w dużym stopniu zastępuje reklamę tradycyjną. Kto z nas dziś ogląda reklamy w telewizji lub wysłuchuje spotów radiowych? No właśnie. A jedną z najskuteczniejszych form digital marketingu jest pozycjonowanie. W końcu jaka firma nie chciałaby zajmować pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania? Właśnie dlatego SEO z jednej strony jest interesujące dla marketerów i właścicieli przeróżnych stron internetowych, a z drugiej – dla osób, które szukają perspektywicznego zawodu. Jego nauka w obu tych sytuacjach będzie wyglądać tak samo. Czyli jak? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Co to w ogóle jest pozycjonowanie?

Po powstaniu pierwszych wyszukiwarek internetowych szybko pojawiło się pytanie: Co decyduje o tym, które strony wyświetlają się na pierwszych pozycjach na dane zapytania? Szybko zauważono, że jest to obecność danych fraz na stronie, np. “noclegi Kraków”. To spowodowało, że właściciele stron umieszczali takie słowa nawet po kilkaset razy w obrębie swojej witryny.

Google jednak uznało tę praktykę za niesprawiedliwą i ukarało za jej stosowanie, rozwijając jednocześnie algorytmy decydujące o pozycjach w wyszukiwarce. Tak właśnie narodziło się SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie stron.

Jak podaje agencja SEO Miromind, dziś pozycjonowanie to znacznie bardziej złożony proces niż kilka lat temu. Jeśli chcesz zgłębić jego tajniki, musisz przygotować się na niekończącą się naukę w następujących obszarach:

  • techniczne SEO,
  • link building,
  • content marketing,
  • analityka internetowa.

A jak zdobyć tę tajemną wiedzę? Poznaj nasze propozycje.

Kursy 

Gdy chcemy się czegoś nauczyć, pierwszą myślą jest pójście na kurs lub szkolenie. W przypadku pozycjonowania nie jest inaczej. Spore zainteresowanie marketingiem internetowym sprawia, że będziesz mieć w czym wybierać.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze takiego kursu/szkolenia?

  • Datę wydania/aktualizacji kursu. W SEO wszystko bardzo dynamicznie się zmienia – czasem kurs wydany przed rokiem może być już nieaktualny.
  • Portfolio autora/prowadzącego szkolenie. Czy jest to osoba, która może pochwalić się sukcesami na polu pozycjonowania?
  • Opinie innych użytkowników/uczestników. Pamiętaj, że cena nigdy nie powinna być jedynym kryterium wyboru, a tylko inne osoby mogą powiedzieć Ci, czy dany materiał niesie ze sobą realną wartość.

Blogi branżowe

Artykuły mogą być świetnym uzupełnieniem dla kursów, a czasem nawet całkowicie je zastąpić. Są one cennym źródłem wiedzy zwłaszcza, gdy mowa o bardziej szczegółowych zagadnieniach. Niestety, większość ciekawych materiałów dostępna jest w języku angielskim.

Oto kilka miejsc, na których znajdziesz wartościową wiedzę:

Fora i grupy na Facebooku

Udział w dyskusjach to okazja do skonfrontowania swoich poglądów i poznania doświadczeń innych osób z branży. Nie każdy ma zdolności do pisania artykułów czy prowadzenia kursów – jednak mimo to wiele osób dzieli się swoją wiedzą na grupach i forach branżowych.

Oto najpopularniejsze w naszym kraju forum dla pozycjonerów: https://www.forum.optymalizacja.com/. Znajdziesz tam również kategorię “Dla początkujących”.

Zachęcamy także do dołączenia do grup na Facebooku. Jest ich naprawdę wiele – wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę na portalu hasło “SEO” czy “pozycjonowanie”.

Najlepszą nauką jest… praktyka

Chcesz nauczyć się pozycjonowania? Zacznij pozycjonować 🙂 Stwórz własną stronę, bloga i ucz się metodą prób i błędów. Taktyki, o których przeczytałeś w kursach czy artykułach, zacznij wcielać w życie. Zobacz, co naprawdę działa, a co niestety nie.

Uwaga! Nie zachęcamy do tworzenia stron na kreatorach typu Wix – ich pozycjonowanie jest praktycznie niemożliwe.

Pamiętaj także, że każda branża jest inna – i w SEO ta reguła ma ogromne zastosowanie. Wyniki, które osiągasz, zależą nie tylko od Twoich działań, ale także od aktywności konkurencji. Co więcej, tu nic nie jest dane raz na zawsze – jedna zmiana algorytmu i niewykluczone, że będziesz musiał przebudowywać całą strategię.

A jeśli nie chcesz tworzyć własnych stron, możesz rozważyć aplikację na staż lub praktyki w agencji SEO czy wewnętrznym dziale marketingu.

Kilka rad na zakończenie 

Czyli wskazówki, które warto mieć z tyłu głowy, stawiając pierwsze kroki w świecie pozycjonowania.

Nauka pozycjonowania nigdy się nie kończy

SEO to ciągła zmiana. Ani algorytmy Google’a ani konkurencja nie stoją w miejscu. Oznacza to, że raz rozpoczęta nauka nigdy się nie kończy – nieustannie trzeba weryfikować swoje założenia i dostosowywać strategię.

Daj sobie i pozycjonowaniu czas

Na efekty pozycjonowania czeka się miesiącami. Nie zniechęcaj się więc do niego, jeśli szybko nie widzisz pierwszych rezultatów. Cierpliwość jest cnotą, którą musi w sobie wykształcić każdy specjalista SEO.

Bądź otwarty również na inne kanały marketingowe

Pozycjonowanie nigdy nie powinno być jedynym kanałem dotarcia do klientów. Co więcej, wiele dziedzin ma na niego znaczący wpływ – chociażby content marketing, User Experience czy analityka. Jako przyszły pozycjoner po prostu nie możesz tego ignorować.

Życzymy powodzenia!

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments