Arkusz kalkulacyjny jest wykorzystywany do pracy z różnymi danymi. Zdarza się, że są one importowane z innych zewnętrznych systemów bądź z plików tekstowych. Wówczas mogą pojawić się pewne problemy. Excel może nie poradzić sobie z odczytem i zapisaniem niektórych danych. Mamy tutaj na myśli spacje, bo przecież występowanie kilku spacji po sobie uniemożliwia nam wykonanie większości operacji. Oczywiście można usunąć je ręcznie, ale w przypadku dużych, rozbudowanych zestawień jest to poprostu strata czasu. Z pomocą przychodzi pewna funkcja Excela, która pozwala na błyskawiczną poprawę tekstu zawartego w komórkach. Chcesz dowiedzieć się jaka to funkcja? Jeśli tak, to skorzystaj z dzisiejszej, krótkiej instrukcji. To co, zaczynamy!

Zrzuty ekranu w tym artykule zostały wykonane w programie Excel dla Office 365. Jeżeli masz inną wersję programu, wygląd może się nieco różnić ale nie martw się funkcje pozostają takie same.

  1. Naszym zadaniem będzie pozbycie się zbędnych spacji w komórkach arkusza, po to aby móc np. zliczyć, ile razy występuje konkretne stanowisko w danej firmie. Szybko można zauważyć, że tekst w niektórych komórkach wpisany jest na różne sposoby, np. z jedną spacją na początku, z dwoma spacjami, czy też spacją na końcu (zaznaczone na czerwono). Dla Excela są to różne elementy, niemające ze sobą nic wspólnego. Nie pozostaje nam zatem nic innego jak uporządkować dane.
  2. Oczywiście pierwsze co przychodzi nam do głowy to użycie funkcji „Znajdź/Zamień”, gdzie w polu „Znajdź” wpisujemy spacje, natomiast pole „Zamień na” zostawiamy puste. Niestety w tym przypadku nie zadziała ona prawidłowo. Mechanizm ten sprawdzi się tylko w sytuacji gdy mamy pojedyncze wyrazy. Gdy zastosujemy go w naszym zestawieniu to te elementy, które składały się z dwóch lub kilku wyrazów połączą się w jeden tekst. Dlatego NIE ROBIMY TAK!
  3. Skorzystamy z funkcji USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY. Składa się ona tylko z jednego argumentu czyli tekstu, który będzie poprawiany. Zaczynamy od wpisania znaku równości a następnie wskazujemy adres komórki, z której mają być usunięte zbędne odstępy czyli wszystkie z początku, z końca, natomiast jeśli znajdą się takie w środku między wyrazami, to funkcja zostawi tylko po jednej spacji. W naszym przypadku klikamy na pierwszą komórkę zestawienia czyli I9. Zamykamy nawias i zatwierdzamy przyciskiem „Enter”.
  4. Uzupełniamy pozostałe komórki, chwytając za prawy, dolny róg uchwytu wypełnienia i przeciągając w dół. Gotowe! Prawda, że łatwe?

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments