Chcesz skopiować dane w Excelu tak, aby utworzona kopia synchronizowała się ze źródłem? Szukasz, klikasz i nic z tego nie wychodzi? Skorzystaj z naszej krótkiej instrukcji krok po kroku. Przedstawimy 2 sposoby, które według nas są najłatwiejsze! To co, zaczynamy!

Zrzuty ekranu w tym artykule zostały wykonane w programie Excel dla Office 365. Zaczynamy!

SPOSÓB 1. WKLEJ ŁĄCZE

  1. Dysponujemy wycinkiem zestawienia, które chcemy skopiować w taki sposób aby jego kopia synchronizowała się. Ustawiamy się w dowolnej komórce, znajdującej się w obrębie naszej źródłowej tabeli a następnie zaznaczamy dane, korzystając ze skrótu klawiszowego CTRL+A.
  2. Kopiujemy dane używając skrótu CTRL+C.
  3. Przechodzimy do miejsca, w którym chcemy aby znalazła się kopia tabeli. Może to być dowolna (wolna) komórka w obrębie tego samego arkusza, inny arkusz w tym samym pliku lub poprostu nowy arkusz w innym pliku Excela. Klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej i z rozwijanego menu przechodzimy do opcji „Wklej specjalnie”.
  4. Otworzy się nowe okno dialogowe. Klikamy na przycisk „Wklej łącze”.
  5. Gotowe! Pojawiła się kopia tabeli. Ale pewnie zauważyłeś, że wygląda troszkę inaczej, tzn. dane nie pobrały formatowania ze źródłowego zakresu (brakuje koloru niebieskiego w wierszu nagłówków a także formatu dat). Aby formatowanie dokleić wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy komputerowej w lewy górny róg tabeli (w naszym przypadku komórka D17) a następnie z rozwijanej listy przejść ponownie do opcji „Wklej specjalnie”. Gdy otworzy się nowe okienko dialogowe, to w obszarze „Wklej” zaznaczamy pole wyboru „Formaty”. Zatwierdzamy, klikając na przycisk „OK”. Gotowe! Pamiętaj, że nie można za jednym razem wkleić łącza i formatowania!

  6. Teraz gdy skopiowana tabel wygląda tak jak źródłowa, sprawdźmy czy dane synchronizują się. Zmieniamy zarobki w komórce G8 z 2330 zł na 2500 zł, zatwierdzamy przyciskiem „Enter” i spójrz dane automatycznie zmieniły się w skopiowanej tabeli. Prawda, że łatwe? Ten sposób ma jeden minus, a mianowicie, dane nie zsynchronizują się gdy do tabeli źródłowej dopiszemy kolejne pozycje (wiersze, kolumny). Dlatego też na ratunek przychodzi POWER QUERY. Mechanizm ten przedstawimy w drugim sposobie.

SPOSÓB 2. POWER QUERY

  1. Klikamy kursorem myszy w dowolną komórkę w obrębie tabeli źródłowej a następnie w górnym pasku nawigacji przechodzimy do zakładki „Dane”. W obszarze „Pobieranie i przekształcanie danych ” klikamy na opcję „Z tabeli/zakresu”.
  2. W małym okienku dialogowym pojawi się informacja o tym gdzie znajdują się nasze dane źródłowe. Zatwierdzamy klikając przycisk „OK”.
  3. Pojawi się edytor Power Query. W tym miejscu nic nie robimy z danymi ponieważ chcemy je tylko skopiować. Aby załadować dane do arkusza kalkulacyjnego, klikamy na przycisk „Zamknij i załaduj” a następnie z rozwijanej listy wybieramy polecenie „Zamknij i załaduj do”.
  4. Otworzy się nowe okienko dialogowe, w którym zaznaczamy pole wyboru „Istniejący arkusz” i wskazujemy miejsce, w którym ma pojawić się kopia tabeli. Zatwierdzamy przyciskiem „OK”.
  5. Gotowe! Udało się. Teraz sprawdźmy czy dane synchronizują się. Zmieniamy zarobki w komórce G8 z 2330 zł na 2500 zł, zatwierdzamy przyciskiem „Enter” i spójrz dane nie zmieniły się automatycznie tak jak w przypadku zastosowania wklejania specjalnego (sposób 1). Tutaj aby dane zmieniły się, trzeba odświeżyć zapytanie. Aby to zrobić klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej w obrębie skopiowanej tabeli i z rozwijanej listy wybieramy opcję „Odśwież”. Gotowe!
  6. Zastosowanie mechanizmu Power Query ma jeszcze jeden duży plus, a mianowicie po dopisaniu do tabeli źródłowej innych danych (wiersz, kolumna) i odświeżeniu zapytania, w tabeli skopiowanej pojawią się dodatkowe elementy. Sprawdzamy. Dopisujemy do pierwszej tabeli w kolumnie „Imiona” Karolina. Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej w obrębie skopiowanej tabeli i z rozwijanej listy wybieramy opcję „Odśwież”. Udało się! Prawda, że łatwe?

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!