
Chcesz skopiować dane w Excelu tak, aby utworzona kopia synchronizowała się ze źródłem? Szukasz, klikasz i nic z tego nie wychodzi? Skorzystaj z naszej krótkiej instrukcji krok po kroku. Przedstawimy 2 sposoby, które według nas są najłatwiejsze! To co, zaczynamy!
Zrzuty ekranu w tym artykule zostały wykonane w programie Excel dla Office 365. Zaczynamy!
SPOSÓB 1. WKLEJ ŁĄCZE
- Dysponujemy wycinkiem zestawienia, które chcemy skopiować w taki sposób aby jego kopia synchronizowała się. Ustawiamy się w dowolnej komórce, znajdującej się w obrębie naszej źródłowej tabeli a następnie zaznaczamy dane, korzystając ze skrótu klawiszowego CTRL+A.
- Kopiujemy dane używając skrótu CTRL+C.
- Przechodzimy do miejsca, w którym chcemy aby znalazła się kopia tabeli. Może to być dowolna (wolna) komórka w obrębie tego samego arkusza, inny arkusz w tym samym pliku lub poprostu nowy arkusz w innym pliku Excela. Klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej i z rozwijanego menu przechodzimy do opcji „Wklej specjalnie”.
- Otworzy się nowe okno dialogowe. Klikamy na przycisk „Wklej łącze”.
- Gotowe! Pojawiła się kopia tabeli. Ale pewnie zauważyłeś, że wygląda troszkę inaczej, tzn. dane nie pobrały formatowania ze źródłowego zakresu (brakuje koloru niebieskiego w wierszu nagłówków a także formatu dat). Aby formatowanie dokleić wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy komputerowej w lewy górny róg tabeli (w naszym przypadku komórka D17) a następnie z rozwijanej listy przejść ponownie do opcji „Wklej specjalnie”. Gdy otworzy się nowe okienko dialogowe, to w obszarze „Wklej” zaznaczamy pole wyboru „Formaty”. Zatwierdzamy, klikając na przycisk „OK”. Gotowe! Pamiętaj, że nie można za jednym razem wkleić łącza i formatowania!
- Teraz gdy skopiowana tabel wygląda tak jak źródłowa, sprawdźmy czy dane synchronizują się. Zmieniamy zarobki w komórce G8 z 2330 zł na 2500 zł, zatwierdzamy przyciskiem „Enter” i spójrz dane automatycznie zmieniły się w skopiowanej tabeli. Prawda, że łatwe? Ten sposób ma jeden minus, a mianowicie, dane nie zsynchronizują się gdy do tabeli źródłowej dopiszemy kolejne pozycje (wiersze, kolumny). Dlatego też na ratunek przychodzi POWER QUERY. Mechanizm ten przedstawimy w drugim sposobie.
SPOSÓB 2. POWER QUERY
- Klikamy kursorem myszy w dowolną komórkę w obrębie tabeli źródłowej a następnie w górnym pasku nawigacji przechodzimy do zakładki „Dane”. W obszarze „Pobieranie i przekształcanie danych ” klikamy na opcję „Z tabeli/zakresu”.
- W małym okienku dialogowym pojawi się informacja o tym gdzie znajdują się nasze dane źródłowe. Zatwierdzamy klikając przycisk „OK”.
- Pojawi się edytor Power Query. W tym miejscu nic nie robimy z danymi ponieważ chcemy je tylko skopiować. Aby załadować dane do arkusza kalkulacyjnego, klikamy na przycisk „Zamknij i załaduj” a następnie z rozwijanej listy wybieramy polecenie „Zamknij i załaduj do”.
- Otworzy się nowe okienko dialogowe, w którym zaznaczamy pole wyboru „Istniejący arkusz” i wskazujemy miejsce, w którym ma pojawić się kopia tabeli. Zatwierdzamy przyciskiem „OK”.
- Gotowe! Udało się. Teraz sprawdźmy czy dane synchronizują się. Zmieniamy zarobki w komórce G8 z 2330 zł na 2500 zł, zatwierdzamy przyciskiem „Enter” i spójrz dane nie zmieniły się automatycznie tak jak w przypadku zastosowania wklejania specjalnego (sposób 1). Tutaj aby dane zmieniły się, trzeba odświeżyć zapytanie. Aby to zrobić klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej w obrębie skopiowanej tabeli i z rozwijanej listy wybieramy opcję „Odśwież”. Gotowe!
- Zastosowanie mechanizmu Power Query ma jeszcze jeden duży plus, a mianowicie po dopisaniu do tabeli źródłowej innych danych (wiersz, kolumna) i odświeżeniu zapytania, w tabeli skopiowanej pojawią się dodatkowe elementy. Sprawdzamy. Dopisujemy do pierwszej tabeli w kolumnie „Imiona” Karolina. Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej w obrębie skopiowanej tabeli i z rozwijanej listy wybieramy opcję „Odśwież”. Udało się! Prawda, że łatwe?
Pytania?
Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!