Graffiti wciąż kojarzone jest głównie z dewastowaniem przestrzeni publicznej i umieszczaniem dziwnych symboli i oznaczeń autora. Jednak coraz częściej mówi się o street arcie w kontekście sztuki, a taką niewątpliwie jest malowanie 3D, czyli stwarzanie pozorów trójwymiarowości obrazu, przez co nabiera on głębi i wygląda bardziej realistycznie.

Malarstwo iluzjonistyczne nie jest współczesnym wynalazkiem. Już w antyku na ścianach świątyń umieszczane były obrazy, które miały dawać iluzję rzeczywistości. Dzisiaj z tej iluzji korzysta również street art – znajdziemy tutaj ręcznie malowane murale 3D tworzone przez najlepszych artystów.

Cel powstawania takich dzieł doskonale komentuje były graficiarz, a obecnie profesor ASP we Wrocławiu, Krzysztof Skarbek: „W moim rozumieniu sztuki graffiti mitologiczne działanie nie jest oderwaniem się od rzeczywistości, lecz językiem porozumiewania się, wyrazistszym i bardziej uniwersalnym niż język naukowy. (…) W swojej twórczości graficiarskiej dążyłem do budzenia pozytywnych stanów emocjonalnych. W moim kreowaniu lepszego świata jest także bunt przeciwko hipokryzji, podważanie krępujących stereotypów oraz prometejska walka o wartości, humor i miłość” (za: „Graffiti w Polsce”, 2011, red. M. Rutkiewicz, T. Sikorski, Carta Blanca, Warszawa).

Murale 3D dekorują wnętrza

Coraz częściej w mediach można przeczytać o pojawiających się muralach w przestrzeni miejskiej. Zatrudniani są lokalni artyści, a sam proces powstawania murali jest dokumentowany i szeroko komentowany. Tak samo jak w sztuce ulicznej, tak samo i w aranżacji wnętrz graffiti 3D zyskuje na popularności. Zwłaszcza że to doskonały sposób na ożywienie wnętrza i wprowadzenia elementów iluzji optycznej, która korzystnie wpływa na umysł.

Komiksy, postacie z bajek, kwiaty, lasy, mosty, martwa natura, portrety, abstrakcje, sceny z literatury – to tylko wypis niektórych motywów, które można przekuć na ciekawe malowidło 3D na ścianie. Sztuką jest takie wykorzystanie kontrastu, tonacji i perspektywy, aby uzyskać efekt trójwymiarowości i głębi malowidła. Dlatego też i tutaj zatrudniani są artyści, którzy wiedzą, jakich technik użyć oraz jak wykorzystać na przykład padający cień, aby rezultat był zgodny z oczekiwaniami. Z najczęściej wybieranych motywów można wymienić tu typografię, a konkretnie litery – tutaj firmy wykorzystują ten motyw do przeniesienia motto na ścianę w siedzibie lub w oddziale, a osoby prywatne przenoszą w ten sposób na ścianę ulubione cytaty.

Firmy powinny stawiać na reklamy 3D

Ręcznie malowane reklamy 3D dają niepowtarzalny efekt przestrzeni, którego nie uzyska się, stosując tradycyjne techniki malarskie. W przypadku reklam ogromne znaczenie ma robienie wrażenia i bycie zauważalnym, tym bardziej firmy powinny sięgać po sztukę uliczną, która jest bardziej wymowna i dosadna niż kolejny nudny plakat. Nie wspominając, że jest to głos młodego pokolenia, a to właśnie ten głos zyskuje coraz większe znaczenie przy budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Z korzyści, jakie daje reklama 3D, warto wymienić to, że wzbudza wyjątkowe wrażenia estetyczne oraz uznanie, co może przełożyć się na zasięg w mediach społecznościowych. Ludzie, widząc ogromne dzieło, które zostało dobrze przygotowane, do tego wyróżnia się nie tylko wartością artystyczną, ale i ideową, są skłonni do uwieczniania muralu i wysyłania zdjęć dalej, do znajomych i bliskich, co przekłada się na darmowy zasięg reklamy.

Inną korzyścią jest urozmaicenie przestrzeni i wpływ na wygląd miasta. Oczywiście, wpływ ten powinien być kontrolowany, przemyślany i społecznie akceptowany. Rolą graffiti i murali 3D nie jest szpecenie miasta, ale ożywienie nudnych ścian i nadania barw w sposób estetyczny.

Pytania?

Masz pytania? Daj znać w komentarzu poniżej lub skontaktuj się z nami poprzez zakładkę MAM PYTANIE

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments