Ze względu na dynamicznie rozwijającą się sieć handlową, możemy obecnie mówić o występującym na rynku wysyceniu. Kolokwialnie rzecz ujmując: im większe jest miasto, tym przykładowy Kowalski ma szersze możliwości wyboru, gdzie chciałby wydać swoje pieniądze. Właścicielom sklepów taka sytuacja bardzo często sprawia trudności – rodzi się pytanie, jak zainteresować potencjalnego klienta i udowodnić mu, że to akurat my posiadamy interesujący go produkt?

Dlaczego musisz mieć strategię?

Ponieważ, jak mówi stare powiedzenie, konkurencja nigdy nie śpi – a w obecnych czasach wręcz rozrasta się na potęgę – sprzedawca musi podjąć odpowiednie kroki, aby oferowany przez niego produkt został zauważony. Stosuje się w tym celu wszelkiego rodzaju materiały POS (np. ekspozytory reklamowe) i wręcz cały szereg różnych marketingowych „sztuczek”, mających na celu zachęcenie potencjalnego klienta do zapoznania się z ofertą. Warto jasno powiedzieć, że chociaż większość tych strategicznych działań odbierana jest jako zwyczajne manipulowania odbiorcą, tak paradoksalnie to właśnie konsumenci wymagają podejmowania akcji visual merchandisingowych.

Produkty zorganizowane w sposób przemyślany i „cieszący oko” postrzegane są jako bardziej wartościowe i atrakcyjne. Nawet sam akt dokonywania zakupu staje się przyjemniejszy. Nic więc dziwnego, że to właśnie te sklepy stosujące strategie zyskują sobie stałych klientów. Niestety, brak wiedzy na temat kluczowych zasad visual merchandisingu jest powodem wielu marketingowych porażek, a często nawet – zupełnego upadku firm.

Zasady atrakcyjności – czyli kilka słów o zmysłach i o tym, dlaczego materiały POS są niezbędne.

Visual merchandising składa się na szereg różnego typu działań budujących wizerunek marki. Do podstawowych zadań tej strategii należy tworzenie atrakcyjnych ekspozycji, które nie będą wyłącznie estetyczne, lecz również przyjazne w odbiorze (ergonomiczne). Zanim jednak przejdziemy do szczegółów projektowania ekspozycji, warto zwrócić uwagę na generalną atmosferę miejsca i odwołać się przy tym do sieci ludzkich zmysłów. Oddziaływania sensoryczne są tak samo istotne, jak bezpośrednie komunikaty o wyprzedaży czy promocji.

Należy zadbać o odpowiednią paletę barw, pamiętając o tym, że każdy kolor niesie za sobą inne skojarzenia emocjonalne (tak więc przykładowo głęboka czerwień wiążąca się z pasją i zachętą do działania sprawdzi się dobrze w butiku z ekskluzywną bielizną, natomiast nie będzie dobrym wyborem dla sklepowej sekcji z piekarnią, gdzie odpowiedniejsze byłyby kolory jasne i ciepłe, jak żółć czy pomarańcz). Innym elementem budowania przyjemnych skojarzeń w sklepie jest rozpylanie zapachu, odpowiednia gra świateł oraz grająca w tle muzyka.

Warto zadbać również o obecność ekspozytorów reklamowych i innych materiałów POS wykonywanych na indywidualne zlecenie klienta. Pomysłowo wykonane, zwracają na siebie uwagę, dzięki czemu są formą reklamy, która jako pierwsza przyciąga wzrok potencjalnego konsumenta.

Jak możemy wykorzystać standardowe zachowania klienta do tworzenia materiałów POS?

Organizując przestrzeń sklepową, należy pamiętać o tym, że wchodząc do środka, klient zacznie przemieszczać się od prawej strony, przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara. Jego spojrzenie padnie najpierw na produkty mieszczące się na poziomie jego wzroku i będzie przemieszczało się w sposób przypominający czytanie książki – od lewego górnego rogu, do prawego dolnego.

Z tych względów należy zastanowić się, co powinno zostać wyeksponowane w pierwszej kolejności (zazwyczaj są to produkty najmocniej promowane). Inną strategią marketingową jest umieszczanie najczęściej wybieranych produktów na końcu alejki sklepowej – z tego względu klient będzie musiał przejść cały sklep, aby je zdobyć, dzięki czemu być może sięgnie po drodze po produkt, którego zakupu wcześniej nie planował.

Warto również rozważyć umieszczenie ekspozytorów reklamowych tuż przy kasie sklepowej. Jest to miejsce, gdzie klienci najczęściej podejmują impulsywne decyzje i stojąc w kolejce, często sięgają po zaprezentowane tam rzeczy.

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments