Przechowujesz na komputerze zdjęcia sprzed lat? A może długo pracowałeś nad projektem, lecz… laptop się zepsuł, a wraz z tym, straciła się cała starannie wykonana przez Ciebie praca? Jesteśmy pewni, że choć raz w życiu miałeś taką sytuację i właśnie to jest odpowiedź na pytanie: po co mi backup. Przekonaj się jeszcze tylko, co to właściwie jest i jak zrobić kopię zapasową.

Co to jest backup?

Backup to inaczej kopia zapasowa lub kopia bezpieczeństwa. Czyli po prostu dane, które zapisane są w więcej niż w jednym miejscu. A opisując już bardziej obrazowo, jest to plik, który oprócz tego, że znajduje się w pamięci Twojego komputera, jest zapisany jeszcze gdzieś indziej – w chmurze lub na dysku zewnętrznym. W sytuacji, gdy laptop czy telefon ulegnie awarii i nie będzie można odzyskać danych, Ty nie musisz się o to martwić.

A więc po co robić backup? Aby nie stracić ważnej pracy, zdjęć, filmów. Czy musisz robić kopię zapasową każdego pliku? Oczywiście, że nie! Tylko tego, co jest dla Ciebie ważne, możesz tego potrzebować w przyszłości. Teraz pozostaje już tylko pytanie, jak się za to zebrać.

Jak robić backup sugeruje serwis http://skleppc.pl, gdzie możesz doczytać na ten temat. My pokrótce przedstawimy podstawowe metody.

Na koniec, jako ciekawostkę, dodamy, że 31 marca jest Światowy Dzień Backupu, który jest dobrą okazją do tego, aby pamiętać o kopiach zapasowych. Choć my oczywiście zalecamy robić to znacznie częściej niż raz do roku.

Dyski, nośniki zewnętrzne

Najprostszą metodą robienia kopii zapasowych jest samodzielne zgrywanie plików na nośniki zewnętrzne. Kiedyś w tym celu używało się płyt CD/DVD, obecnie jednak w grę wchodzą głównie dyski zewnętrzne oraz pendrive’y.

Taką kopię może zrobić każdy, bez żadnej zaawansowanej wiedzy technicznej. Ma to jednak kilka minusów. Wszystko robisz ręcznie, a więc… musisz o tym pamiętać. Jak wiemy, różnie z tym bywa. Dodatkowo, gdy dokonujesz zmian w pliku (np. w ważnym projekcie, prezentacji), należałoby od razu zaktualizować kopię zapasową, czyli ją nadpisać. I tu znowu wracamy do punktu pierwszego, czyli pamiętania o tym.

A czy można to nieco zautomatyzować? Tak! Mamy na to dwa sposoby.

Programy do tworzenia kopii zapasowych

Możesz pobrać i zainstalować jeden z programów do tworzenia kopii zapasowych. Konfigurujesz go raz, a potem on za Ciebie „pamięta” o backupie oraz automatycznie rozpoczyna cały proces. Większość z nich posiada funkcję kompresji, dzięki czemu zapisywane pliki będą mniejsze. Można też zabezpieczyć hasłem kopie bezpieczeństwa, co zmniejsza ryzyko, że dostanie się do nich ktoś niepowołany.

Często polecane programy do backupu to EaseUS Todo Backup Free oraz AOMEI Backupper Standard. Są one bezpłatne i nie musisz martwić się o to, że ich konfiguracja będzie dla Ciebie zbyt trudna, ponieważ w sieci znajdziesz poradniki, jak z nich korzystać.

Kopie bezpieczeństwa w chmurze

Obecnie najczęściej wykorzystuje się backup w chmurze. Co to właściwie jest? Usługa, która umożliwia przechowywanie danych na serwerze usługodawcy. Czyli uproszczając, jest to wirtualny dysk przenośny, na którym Twoje dane będą bezpieczne.

Popularne chmury do OneDrive (od Microsoftu), Dropbox (usługa powiązana z kontem Google) czy iCloud (opcja dostępna dla właścicieli urządzeń marki Apple).

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!


Komentuj Nasze forum Napisz do nas

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments