Wiesz, ze nie musisz korzystać z formuł aby dodać, odjąć, pomnożyć czy też podzielić liczby w arkuszu kalkulacyjnym? Wystarczy skorzystać z opcji wklejania specjalnego. Jeśli jesteś ciekawy jak szybko wykonać proste operacje matematyczne to koniecznie skorzystaj z naszej krótkiej instrukcji krok po korku.

Zrzuty ekranu w tym artykule zostały wykonane w programie Excel dla Office 365. Zaczynamy!

OPERACJE NA WARTOŚCIACH STAŁYCH

  1. Dysponujemy zestawieniem, zawierającym dane liczbowe, na których będziemy chcieli wykonać proste operacje matematyczne.
  2. Powiedzmy, że chcemy powiększyć wszystkie liczby o jakąś określoną wartość, np. o 100 – wpisujemy ją w dowolnej, pustej komórce arkusza.
  3. Liczbę 100 kopiujemy za pomocą skrótu klawiszowego CTRL+C (pojawią się mrugające kreseczki) a następnie zaznaczamy wszystkie wartości (w naszym przypadku) w kolumnie C.
  4. Dokonamy operacji dodawania lub mnożenia. Klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej na zaznaczony obszar tabeli i wybieramy opcję „Wklej specjalnie”.
  5. Otworzy się nowe okno dialogowe. Zaznaczamy operacje „Dodaj” lub „Przemnóż”. Zatwierdzamy, klikając na przycisk „OK”. Gotowe!
  6. Analogicznie postępujemy w przypadku odejmowania i dzielenia.

OPERACJE NA WARTOŚCIACH STAŁYCH I FORMUŁACH

  1. Oprócz wartości stałych możemy mieć do czynienia z formułami (w naszej tabeli, komórki C26, C33 oraz C41 zawierają sumę komórek znajdujących się nad nimi). Powiedzmy, że chcemy wszystkie wartości podnieść o 1,4.
  2. Niestety wykorzystując mechanizm wklejania specjalnego, Excel zsumuje wszystkie wartości już podniesione o 1,4 i jeszcze dodatkowo podniesie sumę o 1,4. Co zrobić aby uniknąć takiej sytuacji?
  3. W dowolnej, pustej komórce arkusza wpisujemy wartość 1,4.
  4. Liczbę 1,4 kopiujemy za pomocą skrótu klawiszowego CTRL+C a następnie zaznaczamy wszystkie wartości (w naszym przypadku) w kolumnie C.
  5. W górnym pasku nawigacji przechodzimy do zakładki „Narzędzia główne” a następnie w sekcji „Edytowanie” wybieramy opcję „Znajdź i zaznacz”. Klikamy opcję „Przejdź do – specjalnie”.
  6. Pojawi się nowe okno dialogowe, w którym należy zaznaczyć opcje „Stałe”.
  7. W ten sposób Excel zaznaczy tylko te wartości, które są stałe (bez formuł liczących sumę). Klikamy na nie prawym przyciskiem myszy komputerowej i wybieramy opcję „Wklej specjalnie”.
  8. Otworzy się nowe okno dialogowe. Zaznaczamy operacje „Mnożenia” i zatwierdzamy klikając „OK”.
  9. Gotowe! Wartości cząstkowe zostały podniesione o 1,4 i w ten sposób suma zostaje poprawnie obliczona – nie została dodatkowo pomnożona o 1,4. Prawda, że łatwe?

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!


Komentuj Nasze forum Napisz do nas

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments