Artykuł przybliża temat tego, co zrobić, aby Twoja nowa strona WWW lub artykuł na blogu można było odnaleźć w wyszukiwarce Google. Niezbędne do tego jest umożliwienie (odpowiednimi zapisami) indeksacji strony przez Googlebota.

Posiadanie własnej strony WWW lub opublikowanie na niej artykułu to jedno. Żeby jednak użytkownicy mogli na nie trafić z wyszukiwarek takich jak Google, trzeba umożliwić indeksację tych podstron. Dzieje się to po odwiedzinach robotów indeksujących (tzw. Googlebotów), o ile nic ich przed tym nie blokuje. Niniejszy artykuł zawiera wskazówki na temat tego, jak sprawdzić, czy strona lub wpis są zaindeksowane.

Zacznijmy od początku. Aby robot Google mógł wejść na stronę i zindeksować jej zawartość, musi mieć na to pozwolenie twórcy strony… A właściwie to nie może trafić na zakaz jej indeksacji, ponieważ brak jakiegokolwiek zapisu na ten temat w sekcji META oznacza ciche przyzwolenie na to, aby strona pojawiła się w wyszukiwarce Google.

Na etapie udostępniania nowej strony on-line należy więc upewnić się, że w jej kodzie HTML nie znajdziemy żadnego z poniższych zapisów:

Jeśli prowadzisz blog na WordPressie i nigdy nie musiałeś zaglądać do kodu strony, dopilnuj po prostu, aby poniższa opcja w ustawieniach WP była odhaczona. Znajdziesz ją w zakładce Ustawienia -> Czytanie.

W przeciwnym przypadku, jeśli Googlebot trafi na stronę, sprawdzi zapisy w sekcji META i zauważy, że nie ma pozwolenia na wyświetlenie jej w swoich wynikach wyszukiwania. Robot będzie oczywiście wracał na witrynę, jednak dopóki zapisy we wspomnianej sekcji się nie zmienią, nie będzie mógł jej zaindeksować, a Ty nie będziesz pozyskiwać ruchu z Google.

Sprawdzenie stopnia indeksacji strony w Google

Może Cię interesować samo sprawdzenie, czy strona została odnaleziona przez Googlebota i umieszczona w indeksie, albo weryfikacja jej stopnia indeksacji.

Podstawowym operatorem, z którego powinieneś skorzystać z Google, jest:

site:jaklatwo.pl

Wyniki te pokażą nie tylko, czy strona znajduje się w Google, ale wskażą także przybliżoną liczbę zaindeksowanych podstron w ramach analizowanej domeny.

Oczywiście w miejscu adresu tego serwisu wstaw swój. Zwróć też uwagę na to, że między dwukropkiem a nazwą domeny nie ma spacji. Jeśli ją wstawisz, nie zobaczysz poprawnych wyników.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy zaindeksowany jest konkretny artykuł lub dział, w miejscu domeny wpisz pełen adres podstrony – najlepiej skopiować go z pola adresu w pasku przeglądarki.

Możliwe są też bardziej zaawansowane opcje wyszukiwania, np. wszystkie artykuły, w których adresach URL znajduje się słowo Google, np.:

site:jaklatwo.pl inurl:google

Operator site wskazuje adres strony, która Cię interesuje, natomiast operator inurl zawęża wyniki do tych, w których znajduje się wskazane słowo.

Ciekawym operatorem jest także filetype (np. filetype:pdf), który pokaże zaindeksowane pliki PDF w analizowanej domenie, jednak w przypadku tej konkretnej strony nie zostały one odnalezione.

Jak szybko zaindeksować stronę w Google

Generalnie zaleca się przede wszystkim umieszczanie odnośników kierujących do nowej strony WWW w innych serwisach. Dzięki temu roboty je odwiedzające trafią na linki, za którymi podążą i dowiedzą się o nowej witrynie… o ile nie zostaną opatrzone atrybutem nofollow (w dosłownym tłumaczeniu: nie podążaj) albo innym o podobnej funkcji (jest ich więcej, jednak z racji tego, że wpis ten jest kierowany do osób początkujących, nie chcę zagłębiać się w zakamarki SEO ).

Alternatywą jest skorzystanie z Google Search Console – to jedno z podstawowych narzędzi pracy każdego specjalisty ds. SEO. Co prawda strona bez linków z zewnątrz będzie pozbawiona jednego z najsilniejszych czynników rankingowych, jednak dla osoby początkującej sam fakt zobaczenia swojej strony w Google będzie pierwszym małym sukcesem. O linki przychodzące można zadbać w międzyczasie.

Opcja, o której mowa, jest dostępna w Google Search Console już z poziomu dashboardu. Zostanie też wskazana po wyborze pozycji w menu o nazwie: Sprawdzenie adresu URL.

Kliknięcie magicznego przycisku Poproś o zindeksowanie powinno dać efekt tego samego dnia. Po kilku godzinach warto wrócić do naszej podstawowej komendy site i zweryfikować, czy strona została zaindeksowana.

Zainteresował Cię temat pozyskiwania ruchu z Google?

Zapoznaj się z programem kursu „Podstawy SEO dla twórców treści

albo sprawdź aktualną ofertę kursów i szkoleń on-line u Lexy – autorki wpisu.

 

Pytania?

Dokładamy starań aby pomóc w możliwie przystępny sposób, ale musimy pamiętać iż rozwiązania technologiczne zmieniają się bardzo szybko. Tak więc, jeżeli spróbowałeś/aś postępować zgodnie z naszym poradnikiem a problem nadal występuje. Być może potrzebujesz dodatkowych wskazówek… lub zauważyłeś/aś, że instrukcja nie jest już aktualna i wymaga odświeżenia? Daj nam znać! Skorzystaj z jednej z dostępnych z opcji: skomentuj w polu poniżej lub wyślij do nas wiadomość, korzystając z formularza MAM PYTANIE

Komentuj Napisz do nas
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments