Media społecznościowe stanowią bardzo atrakcyjne narzędzie dla reklamodawców. Współpraca z influencerami działającymi w social media pozwala marce docierać do tysięcy użytkowników reprezentujących grupę docelową i wypromować swoje produkty bądź usługi do realnie zaangażowanych odbiorców korzystając z autorytetu influencera. W tym kontekście prawdziwą plagą są fake konta. Jak zweryfikować uczciwość influencera i autentyczność jego followersów? Dziś postaramy się to wytłumaczyć na przykładzie Instagrama.

Czym są fake konta na Instagramie?

Fake konto to instagramowy profil, za którym nie stoi realny użytkownik. Część tego typu profili to fake konta podszywające się pod znane osoby, co szybko wychodzi na jaw. Dla branży reklamowej zagrożeniem są natomiast fake konta zakładane masowo, które w rzeczywistości nie należą do prawdziwych użytkowników. Większość z nich to boty działające na zasadzie algorytmów.

Jakie nieuczciwe praktyki stosują potencjalni influencerzy?

Instagram, podobnie jak pozostałe media społecznościowe, stwarza kuszącą perspektywę do zarobku w roli influencera. Wystarczy wygenerować na swoim profilu wystarczająco wysoki ruch w postaci followersów, lajków oraz komentarzy pod postami. Możliwość zdobycia popularności i zarabiania pieniędzy kieruje niedoszłych influencerów w stronę nieuczciwych praktyk. Na czym one polegają?

  • Instagramowe boty potrafią w bardzo krótkim czasie sztucznie rozbudować konto influencera na podstawie algorytmów. Na szczęście ich działalność jest łatwa do wykrycia, ponieważ komentarze umieszczone pod postami mają charakter ogólnikowy i nie nawiązują wprost do treści, a sama historia tych profili budzi podejrzenia.
  • Kupowanie followersów to praktyka polegająca na tym, że użytkownik Instagrama płaci za followersów i lajki, a opcjonalnie również komentarze, oczywiście pochodzące fejkowych kont, najczęściej zagraniczny.
  • Instagramowe grupy wsparcia – ich członkowie śledzą wzajemnie swoje profile wymieniając się polubieniami i komentarzami, co stocznie rozbudowuje zasięgi konta.

Dlaczego fake konto to ogromne zagrożenie dla reklamodawców?

Stworzone na powyższych zasadach profile są bardzo niebezpieczne dla reklamodawców. Mimo robiących wrażenie zasięgów, skorzystanie z takiego „influencera” nie pomoże w wypromowaniu marki, ponieważ posty nie dotrą do zaangażowanych użytkowników, a w wielu przypadkach jedynie do botów.

Podobnym zagrożeniem są konta śledzone w dużej mierze przez tak zwanych mass followers, czyli prawdziwych użytkowników, którzy obserwują jednocześnie setki, a nawet tysiące profili. Z oczywistych powodów szanse, że komunikat reklamowy w postaci posta przebije się do nich są iluzoryczne.

Jak sprawdzić czy konto na Instagramie to fake?

Duża liczba zagranicznych followersów mimo polskojęzycznego konta, nieadekwatne do treści postów komentarze to sygnały, które powinny zaniepokoić potencjalnego reklamodawcę. Ale weryfikacja może być bardziej fachowa. Jak sprawdzić fake konto na Instagramie?

Istnieją profesjonalne narzędzia stworzone właśnie do tego. Socialblade i Hypeauditor to przykłady narzędzi pozwalające wygenerować raport, na podstawie którego łatwo stwierdzić, że właściciel danego konta w social media prawdopodobnie stosuje nieuczciwe praktyki. Dzięki nim marketerzy zyskują pewność, że nie „przepalą” bezsensownie swojego budżetu reklamowego, z kolei rzetelni influencerzy mogą w uczciwy sposób wykorzystać wypracowany latami potencjał!

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!


Komentuj Nasze forum Napisz do nas

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments