Czasami zachodzi potrzeba zsumowania w arkuszu kalkulacyjnym tylko wartości dodatnich lub tylko tych ujemnych. W przypadku rozbudowanych zestawień (ale i nie tylko), ręczne dodawanie nie jest dobrym pomysłem. Po co tracić czas i utrudniać sobie życie, skoro można wykonać obliczenia dużo sprawniej? Warto wówczas skorzystać z funkcji SUMA.JEŻELI. Dzięki zamieszczonej instrukcji będziesz sumować i zliczać jak prawdziwy profesjonalista ?

Zrzuty ekranu w tym artykule zostały wykonane w programie Excel dla Office 365. Jeżeli masz inną wersję programu Excel, wygląd może się nieco różnić ale nie martw się funkcje pozostają takie same. Zaczynamy!

  1. Dysponujemy wycinkiem danych, przedstawiających zyski i straty. Naszym zadaniem będzie zsumowanie najpierw wszystkich wartości dodatnich (zysk) a później ujemnych (strata).
  2. Aby dane były bardziej czytelne, możemy zaznaczyć np. wartości ujemne kolorem czerwonym. W tym celu skorzystamy z formatowania komórek. Zaznaczamy obszar z danymi liczbowymi (w naszym przypadku kolumna I), klikamy prawym przyciskiem myszy komputerowej i z rozwijanej listy menu wybieramy opcję „Formatuj komórki”. Otworzy się nowe okno dialogowe. W zakładce „Liczby” przechodzimy do kategorii „Liczbowe” a następnie klikamy na liczbę ujemną (tę w kolorze czerwony). Zatwierdzamy klikając na przycisk „OK”. Dane, na które podziałało wybrane przez nas formatowanie zostaną zaznaczone na czerwono.
  3. Aby obliczyć sumę zysków, klikamy na dowolną, pustą komórkę arkusza kalkulacyjnego (u nas jest to komórka I18) i wpisujemy formułę. Funkcja SUMA.JEŻELI pozwala zsumować komórki spełniające określone przez użytkownika kryteria. Zaczynamy od wpisania znaku równości i słów SUMA.JEŻELI a następnie wprowadzamy nawias otwierający.
  4. Pierwsze dwa argumenty to zakres (czyli komórki, które funkcja będzie sprawdzała pod kątem kryteriów i w naszym przypadku będzie to kolumna z liczbami) oraz kryteria (czyli u nas w przypadku zysków, wartości mają być większe od zera). Znak większości wraz z 0 musi znajdować się w cudzysłowiu. Do zaznaczenia komórek z kolumny z danymi liczbowymi używamy skrótu klawiszowego CTRL + SHIFT +strzałka w dół. Bardzo przydatna opcja zwłaszcza gdy dysponujemy bardzo rozbudowaną i długa listą danych. Na koniec zamykamy nawias i klikamy przycisk „Enter”.
  5. Analogicznie postępujemy w przypadku sumowania wartości ujemnych. Z tą jedną różnicą, że przy kryterium wpisujemy w cudzysłowiu znak mniejszości. Gotowe!

Pytania?

Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy/wskazówki? Skorzystaj z jednej dostępnych z opcji: napisz do nas w komentarzach korzystając z pola poniżej, skorzystaj z forum gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników naszej strony lub wyślij do nas wiadomość!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments