Formularze to dokumenty składające się z pustych rubryk (pola tekstowe, rozwijane list czy też opcje wyboru), które należy wypełnić. Większość z nas ma do czynienia z ich papierową wersją. Ale czy wiesz, że takie dokumenty można również tworzyć i wypełnić bez konieczności drukowania w programie Microsoft Word a także szybciej i prościej przesyłać je za pomocą poczty e-mail? Jeśli jesteś ciekawy jak zaprojektować prosty formularz w edytorze tekstu to skorzystaj z naszej instrukcji krok po kroku! Zaczynamy!

Zrzuty ekranu w tym artykule zostały wykonane w programie Word dla Office 365. Jeżeli masz inną wersję programu Worda, wygląd może się nieco różnić ale nie martw się funkcje pozostają takie same. Zaczynamy!

  1. Otwieramy Worda. Aby zaoszczędzić czas, możemy rozpocząć od gotowego szablonu formularza, klikając kartę „Plik” i wybierając opcję „Nowe”. W polu „Wyszukaj szablonu online” wpisujemy hasło „Formularze” i zatwierdzamy przyciskiem „Enter”. My decydujemy się na zaprojektowanie go od podstaw.

  2. Tworzymy własny szablon formularza. Zaczynamy od nowego dokumentu i zapisujemy go na swoim komputerze. W tym celu klikamy kartę „Pliki” a następnie pozycję „Zapisz jako”. W obszarze „Zapisz jako typ” wybieramy z menu pozycję „Szablon programu Word”.
  3. Tworzymy prosty formularz, zawierający dane osobowe i adresowe. Tak wygląda nasz początkowy zarys czyli mamy wpisany tekst nagłówków (imię, nazwisko, data urodzenia, płeć, adres zamieszkania, numer telefonu, poziom znajomości języka angielskiego).
  4. Teraz aby wstawić zwykłe pole formularza, w którym ma znajdować się jakiś tekst, musimy uruchomić zakładkę „Deweloper”. Jeśli nie jest wyciągnięta to należy kliknąć na kartę Plik, wybrać „Opcje” a następnie w nowym oknie dialogowym przejść do zakładki „Dostosowanie wstążki” i w karcie głównej zaznaczyć pole „Deweloper”. Zatwierdzamy przyciskiem „OK”.
  5. Możemy zacząć wstawiać pola formularza. W górnym menu nawigacji przechodzimy do zakładki „Deweloper” i w sekcji „Formanty” klikamy przycisk „Tryb projektowania”.
  6. Ustawiamy kursor myszy komputerowej przy akapicie z imieniem a następnie w górnym menu nawigacji przechodzimy do zakładki „Deweloper” i w sekcji „Formanty” klikamy przycisk Formant zawartości – tekst sformatowany”. Pojawi się pole, w którym automatycznie Word wstawił informacje „Kliknij lub naciśnij tutaj aby wprowadzić tekst”. Możemy zmienić ten tekst znajdujący się pomiędzy dwoma znacznikami (początek i koniec) na swój własny. Teraz wygląda to tak: „Kliknij lub naciśnij tutaj aby wprowadzić imię”. Dla takiego pola można ustawić dodatkowe opcje. Jeśli kursor znajduje się w jego środku wystarczy kliknąć na przycisk „Właściwości”. Pojawi się nowe okno dialogowe, w którym możemy np. zablokować możliwość usunięcia formantu zawartości. Zatwierdzamy klikając „OK”.

  7. Dla kolejnego nagłówka „Nazwisko” postępujemy analogicznie. Klikamy przycisk Formant zawartości – tekst sformatowany” a następnie wprowadzamy zmiany w tekście pomocniczym, który będzie wyświetlany w polu formularza.
  8. Kolejny akapit to data urodzenia. Możemy wstawić konkretne pole, które pozwoli nam wybrać datę. W górnym menu nawigacji przechodzimy do zakładki „Deweloper” i w sekcji „Formanty” klikamy przycisk „Formant zawartości – selektor dat”. Pojawi się automatycznie pole formularza. Klikamy na przycisk „Właściwości” i w okienku dialogowym wybieramy sposób w jaki będą wyświetlać się daty a także zablokujemy możliwość usunięcia formantu/pola zawartości.

  9. Kolejny akapit to „Płeć”. Tutaj wstawimy pole, w którym będziemy mogli wybrać jeden z dostępnych wariantów (w naszym przykładzie będzie to kobieta lub mężczyzna). Aby utworzyć taką rozwijaną listę musimy przejść do zakładki „Deweloper” i kliknąć na przycisk „Formant zawartości – pole kombi”. Oczywiście możemy wprowadzić zmiany w tekście pomocniczym, który będzie wyświetlany w polu formularza. Musimy zdefiniować elementy, które będą pojawiać się na liście, dlatego przechodzimy do „Właściwości”. Pojawi się nowe okno dialogowe. W grupie „Właściwości listy rozwijanej” będą znajdować się jej elementy. Widzimy, że jest jeden czyli „Wybierz element”. Usuwamy go a  następnie klikamy przycisk „Dodaj” i wpisujemy swoje propozycje. Oczywiście blokujemy także możliwość usunięcia formantu/pola zawartości. Zatwierdzamy „OK”.

  10. W przypadku miejsca zamieszkania i numeru telefonu postępujemy podobnie jak to miało miejsce z imieniem i nazwiskiem (wstawiamy Formant zawartości – tekst sformatowany) natomiast przy akapicie z poziomem znajomości języka angielskiego wykorzystamy listę rozwijaną (Formant zawartości – pole kombi) tak jak w przypadku płci. Oczywiście przy każdym polu wklikujemy się w jego właściwości i blokujemy możliwość usunięcia formantu/pola zawartości.
  11. Zobaczymy teraz jak wygląda nasz formularz i czy wszystkie jego pola są poprawnie wprowadzone. W tym celu musimy wyjść z trybu projektowania. Po kliknięciu w pole do wprowadzania daty, pojawi się rozwijana lista w postaci kalendarza. Klikając w pole z płcią wyświetli się zdefiniowana lista, z której możemy wybrać jedną z dwóch opcji: kobieta lub mężczyzna. Przy akapicie ze znajomością języka angielskiego pojawi się rozwijana lista z kilkoma elementami, określającymi poziom naszych umiejętności językowych.
  12. Warto taki gotowy formularz zabezpieczyć. W tym celu w górnym pasku nawigacji przechodzimy do zakładki „Recenzja” i w sekcji „Ochrona” klikamy przycisk „Ogranicz edytowanie”. Po prawej stronie pojawi się okienko zadań, w którym zaznaczymy opcję, zezwalającą tylko na wypełnianie formularza. Na zakończenie klikamy przycisk „Tak zacznij wymuszanie ochrony” a następnie musimy podać hasło zabezpieczające. W ten właśnie sposób dokument został zabezpieczony. Nie można kliknąć w dowolne miejsce ale tylko w te pola, które zawierają formanty zawartości (nie można ich usunąć ponieważ zblokowaliśmy taką możliwość w trakcie tworzenia formularza, wchodząc do „Właściwości”).
  13. Jeśli będziemy chcieli wprowadzić do naszego formularza jakieś zmiany, musimy wyłączyć jego ochronę. W tym celu przechodzimy do zakładki „Recenzja” i w sekcji „Ochrona” klikamy przycisk „Ogranicz edytowanie”. Po prawej stronie pojawi się okienko zadań, w którym zaznaczymy przycisk „Zatrzymaj ochronę”. Wpisujemy ustawione wcześniej hasło i gotowe!

Pytania?

Masz dodatkowe pytania? Skorzystaj z możliwości skomentowania poniżej lub wyślij nam wiadomość korzystając z sekcji MAM PYTANIE

Subskrybuj
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments