Formularze to dokumenty składające się z pustych rubryk (pola tekstowe, rozwijane list czy też opcje wyboru), które należy wypełnić. Większość z nas ma do czynienia z ich papierową wersją. Ale czy wiesz, że takie dokumenty można również tworzyć i wypełnić bez konieczności drukowania w programie Microsoft Word a także szybciej i prościej przesyłać je za pomocą poczty e-mail? Jeśli jesteś ciekawy jak zaprojektować prosty formularz w edytorze tekstu to skorzystaj z naszej instrukcji krok po kroku! Zaczynamy!
Zrzuty ekranu w tym artykule zostały wykonane w programie Word dla Office 365. Jeżeli masz inną wersję programu Worda, wygląd może się nieco różnić ale nie martw się funkcje pozostają takie same. Zaczynamy!
- Otwieramy Worda. Aby zaoszczędzić czas, możemy rozpocząć od gotowego szablonu formularza, klikając kartę „Plik” i wybierając opcję „Nowe”. W polu „Wyszukaj szablonu online” wpisujemy hasło „Formularze” i zatwierdzamy przyciskiem „Enter”. My decydujemy się na zaprojektowanie go od podstaw.
- Tworzymy własny szablon formularza. Zaczynamy od nowego dokumentu i zapisujemy go na swoim komputerze. W tym celu klikamy kartę „Pliki” a następnie pozycję „Zapisz jako”. W obszarze „Zapisz jako typ” wybieramy z menu pozycję „Szablon programu Word”.
- Tworzymy prosty formularz, zawierający dane osobowe i adresowe. Tak wygląda nasz początkowy zarys czyli mamy wpisany tekst nagłówków (imię, nazwisko, data urodzenia, płeć, adres zamieszkania, numer telefonu, poziom znajomości języka angielskiego).
- Teraz aby wstawić zwykłe pole formularza, w którym ma znajdować się jakiś tekst, musimy uruchomić zakładkę „Deweloper”. Jeśli nie jest wyciągnięta to należy kliknąć na kartę Plik, wybrać „Opcje” a następnie w nowym oknie dialogowym przejść do zakładki „Dostosowanie wstążki” i w karcie głównej zaznaczyć pole „Deweloper”. Zatwierdzamy przyciskiem „OK”.
- Możemy zacząć wstawiać pola formularza. W górnym menu nawigacji przechodzimy do zakładki „Deweloper” i w sekcji „Formanty” klikamy przycisk „Tryb projektowania”.
- Ustawiamy kursor myszy komputerowej przy akapicie z imieniem a następnie w górnym menu nawigacji przechodzimy do zakładki „Deweloper” i w sekcji „Formanty” klikamy przycisk Formant zawartości – tekst sformatowany”. Pojawi się pole, w którym automatycznie Word wstawił informacje „Kliknij lub naciśnij tutaj aby wprowadzić tekst”. Możemy zmienić ten tekst znajdujący się pomiędzy dwoma znacznikami (początek i koniec) na swój własny. Teraz wygląda to tak: „Kliknij lub naciśnij tutaj aby wprowadzić imię”. Dla takiego pola można ustawić dodatkowe opcje. Jeśli kursor znajduje się w jego środku wystarczy kliknąć na przycisk „Właściwości”. Pojawi się nowe okno dialogowe, w którym możemy np. zablokować możliwość usunięcia formantu zawartości. Zatwierdzamy klikając „OK”.
- Dla kolejnego nagłówka „Nazwisko” postępujemy analogicznie. Klikamy przycisk Formant zawartości – tekst sformatowany” a następnie wprowadzamy zmiany w tekście pomocniczym, który będzie wyświetlany w polu formularza.
- Kolejny akapit to data urodzenia. Możemy wstawić konkretne pole, które pozwoli nam wybrać datę. W górnym menu nawigacji przechodzimy do zakładki „Deweloper” i w sekcji „Formanty” klikamy przycisk „Formant zawartości – selektor dat”. Pojawi się automatycznie pole formularza. Klikamy na przycisk „Właściwości” i w okienku dialogowym wybieramy sposób w jaki będą wyświetlać się daty a także zablokujemy możliwość usunięcia formantu/pola zawartości.
- Kolejny akapit to „Płeć”. Tutaj wstawimy pole, w którym będziemy mogli wybrać jeden z dostępnych wariantów (w naszym przykładzie będzie to kobieta lub mężczyzna). Aby utworzyć taką rozwijaną listę musimy przejść do zakładki „Deweloper” i kliknąć na przycisk „Formant zawartości – pole kombi”. Oczywiście możemy wprowadzić zmiany w tekście pomocniczym, który będzie wyświetlany w polu formularza. Musimy zdefiniować elementy, które będą pojawiać się na liście, dlatego przechodzimy do „Właściwości”. Pojawi się nowe okno dialogowe. W grupie „Właściwości listy rozwijanej” będą znajdować się jej elementy. Widzimy, że jest jeden czyli „Wybierz element”. Usuwamy go a następnie klikamy przycisk „Dodaj” i wpisujemy swoje propozycje. Oczywiście blokujemy także możliwość usunięcia formantu/pola zawartości. Zatwierdzamy „OK”.
- W przypadku miejsca zamieszkania i numeru telefonu postępujemy podobnie jak to miało miejsce z imieniem i nazwiskiem (wstawiamy Formant zawartości – tekst sformatowany) natomiast przy akapicie z poziomem znajomości języka angielskiego wykorzystamy listę rozwijaną (Formant zawartości – pole kombi) tak jak w przypadku płci. Oczywiście przy każdym polu wklikujemy się w jego właściwości i blokujemy możliwość usunięcia formantu/pola zawartości.
- Zobaczymy teraz jak wygląda nasz formularz i czy wszystkie jego pola są poprawnie wprowadzone. W tym celu musimy wyjść z trybu projektowania. Po kliknięciu w pole do wprowadzania daty, pojawi się rozwijana lista w postaci kalendarza. Klikając w pole z płcią wyświetli się zdefiniowana lista, z której możemy wybrać jedną z dwóch opcji: kobieta lub mężczyzna. Przy akapicie ze znajomością języka angielskiego pojawi się rozwijana lista z kilkoma elementami, określającymi poziom naszych umiejętności językowych.
- Warto taki gotowy formularz zabezpieczyć. W tym celu w górnym pasku nawigacji przechodzimy do zakładki „Recenzja” i w sekcji „Ochrona” klikamy przycisk „Ogranicz edytowanie”. Po prawej stronie pojawi się okienko zadań, w którym zaznaczymy opcję, zezwalającą tylko na wypełnianie formularza. Na zakończenie klikamy przycisk „Tak zacznij wymuszanie ochrony” a następnie musimy podać hasło zabezpieczające. W ten właśnie sposób dokument został zabezpieczony. Nie można kliknąć w dowolne miejsce ale tylko w te pola, które zawierają formanty zawartości (nie można ich usunąć ponieważ zblokowaliśmy taką możliwość w trakcie tworzenia formularza, wchodząc do „Właściwości”).
- Jeśli będziemy chcieli wprowadzić do naszego formularza jakieś zmiany, musimy wyłączyć jego ochronę. W tym celu przechodzimy do zakładki „Recenzja” i w sekcji „Ochrona” klikamy przycisk „Ogranicz edytowanie”. Po prawej stronie pojawi się okienko zadań, w którym zaznaczymy przycisk „Zatrzymaj ochronę”. Wpisujemy ustawione wcześniej hasło i gotowe!
Pytania?
Masz dodatkowe pytania? Skorzystaj z możliwości skomentowania poniżej lub wyślij nam wiadomość korzystając z sekcji MAM PYTANIE