jakŁatwo.pl - proste porady technologiczne

pakiet office

Jak łatwo zrobić spis treści w programie Word?

desk laptop notebook pen

W programie Microsoft Word można w bardzo łatwy sposób stworzyć spis treści. Największą zaletą stworzonego spisu treści jest możliwość automatycznej aktualizacji tytułów poszczególnych rozdziałów oraz numerów stron po wprowadzeniu do swojego dokumentu jakichkolwiek zmian! Brzmi dobrze?

A więc zaczynamy:

  1. Po pierwsze musimy nadać odpowiedni styl naszym nagłówkom (tytułom naszych rozdziałów). Wykonamy to w bardzo łatwy sposób: zaznaczamy tytuł naszego pierwszego rozdziału (w naszym przykładzie pierwszy rozdział zatytułowany jest "WSTĘP") oraz przechodzimy do zakładki Narzędzia Główne (lub "Home" dla angielskojęzycznej wersji programu Microsoft Word). W górnej prawej części ekranu zobaczymy listę dostępnych styli. Wybieramy (klikamy) na styl Nagłówek 1 (lub dla wersji angielskiej: Heading 1). Po wykonaniu tej operacji zmieni się wygląd naszego nagłówka! Jesteśmy na dobrej drodze do stworzenia naszego spisu treści :)
    7 jak latwo zrobic spis tresci w programie word1.PNG
  2. Podobnie postępujemy z pozostałymi tytułami rozdziałów w naszym dokumencie.
  3. W przypadku gdy w naszym dokumencie występują podrozdziały musimy je wyróżnić w odpowiedni sposób w naszym spisie treści. Aby to zrobić postępujemy analogicznie jak w punkcie nr 1: zaznaczamy tytuł naszego podrozdziału (w naszym przykładzie podrozdział zatytułowany jest "Podrozdział 3.1") oraz przechodzimy do zakładki Narzędzia Główne (lub "Home" dla angielskojęzycznej wersji programu Microsoft Word). Na liście styli wybieramy (klikamy) na styl Nagłówek 2 (lub dla wersji angielskiej: Heading 2).
    7 jak latwo zrobic spis tresci w programie word3.PNG
  4. W momencie kiedy zostały oznaczone już wszystkie rozdziały i podrozdziały w dokumencie, możemy przejść do zasadniczej części naszego zadania, tj. wykonania spisu treści! Ustawiamy kursor na pustej stronie dokumentu przechodzimy do zakładki Odwołania (lub w wersji angielskiej "References"), po lewej stronie ekranu klikamy na ikonę Spis Treści (lub w wersji angielskiej "Table of Contents") oraz wybieramy styl automatycznej tabeli (w naszym przykładzie styl nr 1).
    7 jak latwo zrobic spis tresci w programie word4.PNG
  5. Voilà! Nasz spis treści został automatycznie stworzony.
    7 jak latwo zrobic spis tresci w programie word5.PNG
  6. Teraz gdy w dokumencie zostaną wprowadzone zmiany (dodany tekst, zmienione nazwy rozdziałów czy też podrozdziałów) dziecinnie łatwe będzie zaktualizowanie spisu treści. Ograniczy się do ustawienia kursora w dowolnym miejscu naszego spisu treści oraz wciśnięciu na klawiaturze klawisza F9 lub kliknięcia prawym klawiszem myszy oraz wybraniu opcji Aktualizuj Spis (lub dla wersji angielskiej "Update Field").
    Z listy dostępnych opcji wybieramy czy zależy nam na zaktualizowaniu wyłącznie numerów stron (tę opcję wybieramy gdy dopisaliśmy lub usunęliśmy jakiś fragment tekstu bez ingerencji w nazewnictwo rozdziałów) czy też aktualizujemy cały spis treści (ważne gdy zmienialiśmy również tytuły rozdziałów czy też podrozdziałów). Opcja aktualizacji całości spisu (angielski: "Update entire table") jest rekomendowana :)
    7 jak latwo zrobic spis tresci w programie word6.PNG

Słowniczek:

Microsoft Word - to edytor tekstu, jeden z programów wchodzących w skład pakietu Microsoft Office. Najpopularniejszego pakietu programów służących do tworzenia dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji multimedialnych, baz danych oraz obsługi poczty internetowej. Jest to program płatny. Więcej informacji dostępnych pod adresem: dobreprogramy.pl

Styl - sposób formatowania (ustawienia wyglądu i koloru). Korzystanie z ustalonych styli pozwala pracować w dużo szybszy sposób (nie trzeba każdorazowo ustawiać wielkości oraz koloru czcionki)

Rozdział - jak sama nazwa wskazuje: ma za zadanie rozdzielić najbardziej istotne części dokumentu. Rozdział jest nadrzędny dla podrozdziału.

Podrozdział - "mniejszy rozdział" pozwala podzielić oraz uporządkować treść dokumentu, szczególnie w przypadku gdy nadrzędny rozdział jest bardzo złożony i obszerny w treść.

Kursor - migająca, czarna kreska na ekranie monitora, wskazująca miejsce edycji dokumentu.

Ikona - niewielki znak graficzny, symbolizujący folder, plik, program lub polecenie. Stosowany powszechnie we wszystkich systemach oraz programach komputerowych.

Pytania, Sugestie ?

Jeżeli tworzenie spisu treści jest dla Ciebie nadal kłopotliwe lub dysponujesz wiedzą jak jeszcze lepiej i łatwiej wykonać spis treści - podziel się tą informacją z nami. Pozostaw komentarz korzystając z poniższego pola! Dzięki